Menu
Chorwacja dla żeglarzy

Żeglowanie na jachcie – poradnik dla początkujących

Pierwsze wakacje na jachcie

Możliwość zwiedzania i nocowania z wykorzystaniem jachtu gwarantuje nam niesamowite doznania, które zapadną w naszej pamięci na długie lata. Jak każda forma zwiedzania i ta posiada swoje plusy i minusy. Pewne niedogodności wynikające z braku znajomości tematu można zniwelować lub nawet zapobiec ucząc się na doświadczeniach innych. Taki cel ma właśnie ten artykuł. To zbiór podstawowych porad osób, które miały pierwszy raz styczność z taką formą podróżowania.

Wynajęcie jachtu

Każde wakacje planujemy dużo wcześniej przez Internet lub przez agencje turystyczne. Sam proces wynajęcia łodzi również musi odbyć się z dużo większym wyprzedzeniem. Trzeba najpierw ustalić jak duży ma być jacht, ile osób ma pomieścić, czy potrzebny nam skipper (szerszy opis poniżej) oraz wybór dostępnych warunków samego wynajmu łodzi. Cena wynajmu łodzi uzależniona jest w głównej mierze od jej wielkości i typu, okresu w którym dokonujemy rezerwacji – czy jest to sezon czy poza sezonem – jak i czas na jaki wynajmujemy jacht. Wiele firm czarterujących jachty w Chorwacji ma różne dostępne warianty wynajmu. Często pobierane są również opłaty w postaci podatku turystycznego oraz kaucji. Należy również pamiętać, że nie zawsze wszystko jest wliczone w cenę wynajmu. Przykładowo niezbędne czynności jakie muszą mieć miejsce przy oddaniu jachtu do portu, to sprzątanie łodzi, pełny bak oraz koszt pracy nurka, którego zadaniem jest ocena stanu kadłuba i kilu. Na koniec procedury otrzymujemy dokumenty łodzi, a wraz z nimi przy obecności pracownika firmy następuje sprawdzenie według listy wyposażenia i stanu technicznego łodzi. Niesamowicie ważnym jest, aby wspomnianych dokumentów nie zgubić i nie zniszczyć.

Skipper – kto to jest i czy jest potrzebny?

Niejednokrotnie myśląc o łodziach i żeglowaniu mamy przed oczami osobę, która się na tym zna. Jeśli sami potrafimy obsługiwać ster, znamy się na żeglowaniu i posiadamy wymagane uprawnienia, to drugiej takiej osoby nie będziemy potrzebowali. Co jeśli, chcemy wynająć łódź nie znając ogólnych zasad poruszania się po wodzie? Wtedy firmy wynajmujące jachty oferują – za dodatkową opłatą – pomoc ze strony skippera, który jest z nami przez cały czas trwania rejsu. Przy wyborze takiej opcji mamy wybór, czy skipper ma być żywiony przez nas, czy decydujemy się na krótszy rejs lub dodatkową dopłatę – by taka osoba żywiła się we własnym zakresie. Pamiętajmy, że nasz “kapitan” nie jest samowystarczalny, nie raz podczas żeglugi będzie potrzebował naszej pomocy w obsłudze jachtu, czy to w formie rozwijania żagli, zrzucenia kotwicy, czy sprawnym i bezpiecznym cumowaniu w porcie. Należy słuchać uwag i poleceń skippera, ponieważ jest odpowiedzialny za nasze zdrowie, komfort żeglugi i wartą parędziesiąt/set tysięcy euro łodzi. Może się okazać również osobą, która dzięki dużej wiedzy i znajomości regionu doradzi lub poleci miejsca warte zwiedzenia oraz różnorakie atrakcje.

Budowa typowego jachtu

Najczęściej wynajmowanym rodzajem jachtu jest Dufour 385 Grand Large, który ma 12 metrów długości, posiada 1 maszt, silnik diesla o mocy 40 KM oraz dmuchany ponton z silnikiem motorowym. Często łodzie wyposażone są również w zewnętrzny prysznic znajdujący się na rufie. Wewnątrz znajdują się 3 kajuty, 2 łazienki – łącząca funkcję prysznica i toalety bez możliwości wrzucania do niej papieru – oraz aneks kuchenny z lodówką i małą jadalnią. Łódź posiada także system nawigacji GPS wraz z autopilotem oraz panel sterujący wewnętrznymi systemami jak np. oświetlenie w kajutach lub różnego rodzaju pompy odprowadzające wodę. Tego typu jachty są w stanie pomieścić maksymalnie 7 osób ze skipperem włącznie. Każdy rodzaj jachtu ma różne gabaryty, ale w większości przypadków przestrzeń wewnątrz nich jest dość ograniczona. Dlatego jacht obfituje w wiele schowków i szafek z zabezpieczeniami, by podczas rejsu nasze rzeczy pozostały na swoich miejscach. W składzie podstawowego wyposażenia możemy znaleźć wiele naczyń kuchennych, sztućców, świeżych ręczników oraz zestawów pościeli na zasłanych łóżkach.

Przygotowania do rejsu

Decydując się na pływanie łodzią należy na początku zdać sobie sprawę z faktu, że przez określony czas, naszym domem będzie łódź. Musimy także sobie zadać pytanie czy jesteśmy osobami, które cierpią na chorobę morską. Jeśli tego nie wiemy, warto wyposażyć się w odpowiednie środki dostępne w aptekach. Kolejną kwestią są dość klaustrofobiczne przestrzenie pod pokładem łodzi, gdzie osoby mające z tym problem mogą czuć się nieswojo. Woda pitna na pokładzie jest niezwykle ważna. Musi być ona przez nas dostarczona w postaci butelek, ponieważ na jachcie jest tylko woda w zbiornikach w ograniczonej ilości przeznaczona do korzystania w kuchni i w łazienkach.

Przechowywanie bagażu

Kolejnym problemem ze względu na małą ilość miejsca jest przechowywanie naszych bagaży. Każdy z nas może mieć różną ilość rzeczy do zabrania, jednak najlepszym rozwiązaniem są miękkie torby, które potem można złożyć i schować bez najmniejszego trudu niż popularne walizki podróżne. Wszystkie rzeczy, które wniesiemy na łódź należy schować do szafek, i w miarę możliwości nie pozostawiać na blatach żadnych przedmiotów.

Gotowanie na łodzi

Aneks kuchenny na jachcie wyposażony jest kuchenkę gazową wraz z piekarnikiem. Jeśli zamierzamy gotować na łodzi należy tuż przed rejsem zaopatrzyć się o niezbędne zakupy. Najczęściej zakupów możemy dokonać na miejscu w portowym sklepie, który często znajduje się w marinie skąd nasz jacht będzie wypływał. Podczas przyrządzania potraw musimy pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności ze względu na przechyły łodzi oraz z używaniem otwartego ognia. Po posiłkach sprzątamy na bieżąco, bacząc by nie zostawiać niczego na blatach.

Żegluga

Jeśli chcemy podróżować tylko we dwoje wraz ze skipperem, trzeba mieć na uwadze, że będziemy musieli mu pomóc przy obsłudze łodzi podczas żeglowania, a nawet cumowaniu i odcumowywaniu. Dodatkową funkcją naszego skippera jest bezpieczeństwo, dbanie o komfort podróżujących jak i o sprawy formalne w każdym biurze mariny, w której zostajemy przez pewien czas. Należy pamiętać, że przez cały rejs łodzią może mocno bujać, co ma duży wpływ na błędnik, nasz organ równowagi. W pierwszych dniach rejsu nie warto przebywać pod pokładem, ponieważ utrudnia to szybką adaptację do nowych warunków, w których przyjdzie nam spędzać dużo czasu. Uczucie dalszego kołysania pomimo opuszczenia łodzi, to naturalne, niegroźne i zabawne następstwo długiego przebywania i nocowania na łodzi.

Proces cumowania

Musimy mieć na uwadze, że ilość wolnych miejsc w marinach jest ograniczona i musimy pamiętać o dotarciu do zamierzonego portu przed zachodem słońca. Należy unikać pływania po zmroku. Jest to dość ryzykowne. Każde cumowanie wymaga precyzji i umiejętności skippera. Łodzie w marinie są zacumowane bardzo blisko siebie co jeszcze bardziej utrudnia zaparkowanie łodzią między nimi. Istotną rzeczą podczas końcowego manewru cumowania jest szybkie i prawidłowe przeciągnięcie liny z mariny pod łodzią, która stabilizuję i utrzymuje łódź w miejscu. Bez niej jacht mógłby uderzyć w inne, stojące obok łodzie, a nawet w nabrzeże i ulec poważnemu uszkodzeniu. Jeśli w marinie brakuje wolnych miejsc, istnieje możliwość zacumowania przy boi – o ile port umożliwia taką formę postoju – lub przy dzikiej zatoczce na kotwicy niedaleko portu. Przedostanie się wtedy na brzeg umożliwia dostępny na pokładzie ponton z małym motorowym silnikiem.

Postój w marinie

Każde cumowanie w marinie wiąże się z oddaniem dokumentów do biura portu oraz uiszczeniem opłaty dopiero przed wypłynięciem (do godziny 14:00). Każde zasoby na jachcie są ograniczone, dlatego marina daje możliwość m. in. podłączenia się do zasilania 220V, ponieważ czy to podczas rejsu czy postoju, jacht funkcjonuje dzięki akumulatorom i dysponujemy tylko napięciem 12V. Warto zaopatrzyć się o specjalne ładowarki do naszych urządzeń przystosowane do takiego napięcia. W marinie możemy również uzupełnić zbiornik wody oraz opróżnić nieczystości. Za te wszystkie czynności należy dokonać dodatkowej opłaty, wysokość opłat jednak zależy od portu, w którym się zatrzymamy. Wszystkie śmieci wyrzucamy na własną rękę do kontenerów znajdujących się w przy marinie. Ciekawostką jest fakt, że stojąc w marinie nie ma potrzeby zamykania łodzi, kradzieże wręcz nie mają miejsca. Możemy to robić tylko jeśli cumujemy poza portem.

Podsumowanie

Rejs na jachcie jest wspaniałą przygodą i niezapomnianym przeżyciem. Należy jednak pamiętać, że brak podstawowej wiedzy i nieumiejętność odpowiedniego zachowania się na łodzi może skutkować bardzo przykrymi konsekwencjami. Szczególnie na wodach Adriatyku panuje zasada, by być ostrożnym na własnej łodzi i pamiętać o innych korzystających z tych wód.

Autorzy tekstu: Xenia i Witold Chowaniec, Leauraci I nagrody w 2 edycji konkursu Twoje zdjęcie w Ambasadzie Chorwacji

O autorze

Agnieszka - autorka najpopularniejszego polskiego bloga o Chorwacji – Cromania.pl. Od pięciu lat inspiruję Polaków do odwiedzania tego kraju. Pokazuję, że Chorwacja to nie tylko takie znane miasta jak Dubrownik czy Zadar, że warto zboczyć z popularnych szlaków i udać się w mniej znane miejsca, jeszcze nie odkryte przez masową turystykę! Jestem również pomysłodawczynią największego konkursu fotograficznego w Polsce dla miłośników Chorwacji ” Twoje zdjęcie w Ambasadzie”, który od 3 lat organizuje przy wsparciu Ambasady Republiki Chorwacji w Warszawie.

Brak komentarzy

    Napisz odpowiedź