Jak i gdzie zabezpieczyć sprzęt pływający?
Po każdym szczęśliwie przepływanym sezonie nad Naszym ulubionym Adriatykiem, przychodzi czas kiedy musimy się zastanowić w jaki sposób będziemy przechowywać naszą motorówkę czy jacht oraz jakie czynności serwisowe należy wykonać, aby w kolejnym sezonie nasz sprzęt spisywał się równie bezawaryjnie. Sprawność i bezawaryjność naszej jednostki to rzecz niesłychanie ważna, daje nam poczucie bezpieczeństwa i pozwala wypuszczać się w nieco odleglejsze rejony bez obaw o nieprzewidywane problemy. Oczywiście na wodzie zawsze warto mieć jakieś koło ratunkowe, chociażby przysłowiowy „telefon do przyjaciela”.
Czy można zostawić motorówkę czy jacht na zimę w Chorwacji?
W zasadzie rozważanie tego tematu sprowadza się do najważniejszej kwestii jaką jest: czy używam moją łódź tylko w Chorwacji? czy mam możliwość wykorzystania jej w Polsce?
W sytuacji, kiedy korzystamy z naszego sprzętu również w Polsce każdy indywidualnie musi przeanalizować ekonomiczne uzasadnienie transportu do kraju i z powrotem do Chorwacji.
Jeżeli pływamy tylko po Adriatyku, rozwiązanie które wydaje się dużo bardzie rozsądne to pozostawienie jednostki w Chorwacji.
Znajdziemy wiele miejsc, w których mamy taką możliwość. Najczęściej są to specjalnie do tego celu przygotowane suche mariny, które znajdziemy praktycznie w każdym większym mieście. Zostawiając sprzęt pływający w takim miejscu mamy zagwarantowany bezpieczny, najczęściej pod okiem kamer, postój naszej łodzi, dodatkowo mamy możliwość umycia jednostki oraz przepłukania silnika słodką wodą. Często takie firmy oferują również przeglądy posezonowe, w którym możemy liczyć na wymianę oleju w silniku oraz w spodzinie czy położenie nowej farby antyporostowej.
Generalnie bardzo ważną sprawą jest przepłukanie silnika słodką wodą. Należy pamiętać że pływając cały sezon w słonej wodzie, osprzęt silnika narażony jest na intensywne działanie soli, która nie wypłukana może spowodować mocną korozję. Należy również wymienić olej w spodzinie naszego silnika. Może się zdarzyć, że uszczelki w śrubach spustowych przepuszczą wodę i kiedy pozostawimy stary olej z ewentualna wodą na całą zimę, spowodujemy korozję przekładni.
Czynności serwisowe po sezonie:
- płukanie silnika słodką wodą
- płukanie kadłuba słodką wodą
- mycie ciśnieniowe podwodnej części kadłuba ( oczyszczenie z porostów )
- wymiana oleju w spodzinie
- wymiana oleju w silniku
- kontrola świec
- kontrola instalacji elektrycznej
- kontrola stanu paska rozrządu
- Kontrola stanu łożysk w przyczepie podłodziowej
Jakie są koszty pozostawienia w Chorwacji łodzi na zimę?
W zasadzie cennik uzależniony jest od długości jednostki. Tak naj ogólniej mówiąc trzeba przyjąć przelicznik 1m = 100€, za zimowanie w okresie od Września do Maja. Oczywiście i w Chorwacji można się trochę potargować i najczęściej za motorówkę 4-5m płacimy ok. 250-300€.
Chorwacja od wielu lat posiada najbardziej rozbudowaną infrastrukturę żeglarską w Europie, wyposażoną w niezliczoną ilość mniejszych i większych portów, serwisów sprzętu wodnego i wszelakich rozwiązań które ułatwiają nam żeglarzom i motorowodniakom uprawianie tego niesamowitego sportu jakim jest żeglarstwo.
Artykuł napisany przez Rafał Majda, Rib4Rent
Brak komentarzy