Chorwacja dla żeglarzy – podstawowe informacje

 

Wybierasz się do Chorwacji z własną łodzią – kilka przydatnych informacji.

Każdy kto choć raz przebywał nad Adriatykiem, nie bez powodu nazywanym „Rajem żeglarzy”, z zachwytem podziwiał krystalicznie czystą, lazurową wodę, niezliczoną ilość mniejszych i większych wysepek i te wszystkie piękne jachty, żaglówki i łodzie. Największą pokusą są oczywiście niedostępne z lądu małe, kameralne, często piaszczyste, plaże czy wspaniałe miejsca do nurkowania.

pla+-a

Chorwacja własną łodzią – hit czy mit?

Odpowiedź jest tylko jedna: raz spróbujesz i wiesz że to jest to. Chorwacja i jej wybrzeże daje tyle różnorodnych miejsc do eksplorowania, że z pewnością każdy znajdzie tam coś dla siebie. Mamy tutaj bezludne wysepki rodem z księżycowego krajobrazu w okolicach wyspy Pag, niesamowity Park Narodowy Kornati, archipelag który składa się z ponad 150 wysp i wysepek, wyspy w kształcie serca, piaszczystą plaże na wyspie Brać oraz naprawdę wiele, wiele innych nietuzinkowych miejsc, które możemy zobaczyć posiadając „coś” do pływania.

IMG_20160702_203427

Czym pływać w Chorwacji?

Każdym sprzętem z homolacją kat. „C” oraz dającym możliwość bezpiecznego pokonania czasem kapryśnego Adriatyckiego morza i wiatru. Generalnie są to składane pontony od 2,5m długości z silnikami od 5KM, większe RIB-y, czyli hybrydy laminatu i nadmuchiwanych tub, z silnikami od 40 – 150 KM no i oczywiście duże łodzie motorowe gdzie ich wielkość i moc silnika ogranicza tylko nasza wyobraźnia.

Zdecydowałem – jadę z łodzią – i co dalej?

Z pewnością nie raz zastanawiałeś się jak to jest z tym żeglowaniem po Adriatyku? Przede wszystkim, musisz łódkę przetransportować. Trzeba mieć na uwadze masę zestawu, samochód – przyczepa, jeżeli przekracza 3500DMC, konieczne będzie zainstalowanie VIATOLL’a, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. W samej Chorwacji opłaty za użytkowanie autostrad uzależnione są od długości i wysokości pojazdu. Pełny cennik dostępny jest na stronie – KLIKNIJ Ciekawostka praktyczna: jadąc z łodzią na przyczepie, która ma wysokie elementy, zawsze płać gotówką. Zdarza się że automat potraktuje nas jako auto ciężarowe i płacąc kartą zapłacimy za III kategorię zamiast II, różnica jest naprawdę spora.

Jakie dokumenty są niezbędne do zwodowania i użytkowania sprzętu pływającego w Chorwacji?

  1. dowód uiszczenia rocznej opłaty za bezpieczeństwo żeglugi ( tzw. Winieta )
  2. dowód rejestracyjny jednostki
  3. świadectwa kwalifikacji ( patent ) osoby kierującej jednostką (zgodnie z przepisami państwa bandery), dla wszystkich jednostek posiadających silnik.
  4. dowód ubezpieczenia OC, dla jednostek o mocy powyżej 15kW
  5. dokument własności (ew. pełnomocnictwo właściciela do użytkowania jednostki)
  6. dowód osobisty lub paszport

Gdzie zakupię winietę? Ile to kosztuje?

Praktycznie w każdym mieście, w którym jest port jest również kapitanat (Lučka kapetanija) lub ich filie (Lučka uprava). Adresy i telefony znajdziesz tu:
Lučke kapetanije: KLIKNIJ
Lučke uprave: KLIKNIJ

Posiadanie winiety jest obowiązkowe dla wszystkich jednostek pływających, posiadających silnik i długość większą niż 2,5m. Opłata obowiązuje do końca danego roku kalendarzowego. Winieta występuje w formie dokumentu, a nie jak wcześniej naklejki.

cumowanie bojka

Ceny winiet uzależnione są od wielkości jednostki oraz mocy silnika, poniżej poglądowe ceny na rok 2016.

  •  od 3 do 4 metrów długości         – 210 kn
  • od 4 do 5 metrów długości         – 280 kn
  •  od 5 do 6 metrów długości         – 350 kn
  • od 6 do 7 metrów długości         – 525 kn
  • od 7 do 8 metrów długości         – 630 kn
  • od 8 do 9 metrów długości         – 735 kn
  • od 9 do 10 metrów długości      – 840 kn
  • od 10 do 11 metrów długości    – 945 kn
  • od 11 do 12 metrów długości – 1.050 kn
  • od 12 do 15 metrów długości – 1.225 kn
  • od 15 do 20 metrów długości – 1.400 kn
  • od 20 do 30 metrów długości – 1.575 kn
  • powyżej  30 metrów długości – 1.750 kn

Lista załogi – czy jest wymagana?

Dla łodzi otwarto-pokładowych, bez kabin do spania, nie jest wymagana. Dla wszystkich pozostałych, jest obowiązkowa lista załogi, sporządzana i zgłaszana bezpośrednio przed rejsem.

port

Wodowanie łodzi – betonowy slip czy dźwig?

Jedno i drugie rozwiązanie jest oczywiście możliwe. Jeżeli mamy mniejszą jednostkę na przyczepie pod łodziowej, możemy poszukać betonowego slipu i samemu zwodować nasz sprzęt. Może się zdarzyć, że nawet w większych miastach nie ma odpowiedniego slipu, dlatego należy sprawdzić to odpowiednio wcześnie. Przy wodowaniu z takiego slipu, należy zachować maksimum ostrożności, ponieważ często tego typu miejsca są bardzo śliskie i nasz samochód może zsunąć się do wody. Opłaty za takie wodowanie są bardzo różne, czasem uda się to zrobić bez opłaty, ale z reguły jest to koszt około 50-100 kn, ale zawsze warto zapytać właściciela o możliwość skorzystania.

W przypadku większych jednostek pozostaje nam tylko użycie dźwigu, można je znaleźć praktycznie w każdym porcie. Koszt takiej operacji to w zależności od miejsca od 200-1300 kn.

Gdzie cumować łódź?

Tak naprawdę wszystko zależy od kwestii ekonomicznych, jak dużą łódź mamy i gdzie spędzamy urlop. Cena zawsze uzależniona jest od wielkości jednostki. Przykładowo za postój w marinie łódki ok. 5m ceny za dzień postoju wahają się od 50 kn w mniejszym porcie do 250 kn w dużych portach. Mamy za to gwarancję bezpieczeństwa jednostki oraz komfort wejścia na pokład suchą nogą. Alternatywą dla portów są miejsca, które są w pobliżu miejsca naszego wypoczynku. Często zdarza się, że właściciele kempingów czy apartamentów mają swoje miejsca do parkowania łodzi przy małych betonowych pomostach lub bojkach przymocowanych do dna. Ceny w takim przypadku, to czysto umowna kwestia, ale z reguły w miarę ekonomiczna. Należy zawsze pamiętać o zabezpieczeniu sprzętu na wypadek złych warunków atmosferycznych. W przypadku większych fal, należy stosować odpowiednie odbijacze oraz gumowe amortyzatory cumowania.

Czy w Chorwacji sprzęt jest bezpieczny?

Sprawa bezpieczeństwa dobytku, zaparkowanej łodzi oraz jej samej w Chorwacji jest raczej bezdyskusyjna. Przypadków kradzieży osprzętu czy samych łodzi jest bardzo niewiele. Zawsze dla spokoju ducha, mamy możliwość wykupienia ubezpieczenia Jacht Casco, które takiej sytuacji pokryje ewentualne straty.

Pływaj bezpiecznie i „AHOJ” przygodo…

Podsumowując, morze Adriatyckie i infrastruktura Chorwackiego wybrzeża dają znakomite możliwości, uprawiania żeglarstwa i sportów wodnych. Przy zachowaniu zdrowego rozsądku, stosowania wewnętrznych przepisów morskich Chorwacji i stosowania odpowiedniego sprzętu pływającego, będzie to zdecydowanie fantastyczny wakacyjny wypoczynek…

RIB4RENT_KORCULA

Artykuł napisany przez Rafał Majda-Rib4Rent


Jeśli podobał Ci się ten artykuł, oceń go:
12345 (średnia ocena: 5,00)
Loading...

Podobne posty...

komentarze 4

  1. Fred napisał(a):

    Niedługo jedziemy na Chorwacje, niedaleko Omis i chcielibyśmy wypożyczyć na miejscu łódź na jeden dzień, ale nie mamy żadnych uprawnień, patentów ani nic z tych rzeczy, czy możemy w takim razie wynająć łódź ?

  2. Adrian Chojnacki napisał(a):

    Dzień dobry,
    nierozumiem dlaczego do żeglowania Topazem po Chorwacji jest potrzebna winieta i patent żeglarski, przecież z artykułu powyżej wyraźnie wynika, że są one wymagane tylko dla jednostek z silnikiem. Czy ktoś mógłby to sprostować, lub zamieścić link do oficjalnego źródła np. ministerialnego Chorwacji. Czy do żeglowania w Chorwacji małą czterometrową żaglóweczką bez silnika naprawdę są potrzebne uprawnienia i opłacanie winiet? Będę wdzięczny za pomoc i źródła.

  3. Tomasz KRUPA napisał(a):

    Mam pytanie, jak możliwości żeglowania wyglądają dla małej żaglówki np. Toper TOPAZ posiada klasę C, 3,8m m długości i ok 8 m. kw. żagla. Jakie obowiązki muszę wypełnić? Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Rafał napisał(a):

      Witaj, będziesz potrzebował winietę, czyli opłatę za pływanie po wodach terytorialnych Chorwacji. Żeby ją wykupić, musisz posiadać dowód rejestracyjny, w twoim przypadku PZŻ. Dla łodzi żaglowych do 7m nie będziesz najprawdopodobniej potrzebował ubezpieczenia OC, ale koszt to niewielki więc lepiej wykupić, np. Warta ma całkiem niezłą ofertę. Do pływania taką jednostką wystarczy patent żeglarza jachtowego.
      Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polub nas na Facebooku