Royal Clipper na wodach Adriatyku


 

Żeglowiec często widywany jest na wodach Adriatyku! Nam udało sie go zobaczyć na Płw. Pelješac i w okolicach Dubrovnika.

DSC_1735

Cromania.pl – widziany z Orebicz, płw. Peljesac

Royal-Clipper-Riviera-Travel-1_735_450_84_int_c1

Foto: rivieratravel.co.uk

Royal Clipper

pięciomasztowa fregata (pasażerski wycieczkowiec żaglowy), której kadłub zbudowano w Stoczni Gdańskiej pod nazwą “Gwarek”. Jest największym żaglowcem na świecie.

royal-clipper---croatia-and-montenegro-35118716-1410534417-ImageGalleryLightbox

Foto: kuoni.co.uk

Historia i rejsy

Stalowy kadłub wtedy jeszcze “Gwarka” (był ostatnim i nieukończonym z dużych żaglowców PRL-u) został zbudowany w Stoczni Gdańskiej w latach 80. XX w., miał być to żaglowiec z trójmasztowym ożaglowaniem parawanowym, przeznaczony do użytku górników jako pływający dom wczasowy. Projekt jednostki był zainspirowany słynnym pięciomasztowym windjammerem Preußen z 1902 roku. Jednakże upadek zarządcy spółki Polskie Żagle sprawił, że został on sprzedany. Kupił go właściciel linii Star Clippers Mikael Kraft, zlecił on Gdańskiej Stoczni Cenal przedłużenie go o 24 metry, a pierwotnemu konstruktorowi Zygmuntowi Choreniowi zaprojektowanie klasycznego ożaglowania. Prace wyposażeniowe jednostki były prowadzone w Holandii w rotterdamskiej stoczni Merwede. Wnętrza statku ozdobione są muralami autorstwa Rainera Latzkego.

W lipcu 2000 roku statek otrzymał imię “Royal Clipper”. Matką chrzestną została szwedzka królowa Sylwia. Obecnie “Royal Clipper” jest statkiem flagowym floty Star Clippers. Żaglowiec pływa po Morzu Karaibskim oraz Morzu Śródziemnym, zawijając na ich największe wyspy.

Royal Clipper jest największym po Preußen żaglowcem, wymieniony w Księdze Rekordów Guinnessa. Ożaglowanie o powierzchni 5202 m2 dzięki automatyzacji jest obsługiwane jedynie przez 20 marynarzy.

Royal_Clipper_vor_Pelješac

Foto: commons.wikimedia.org

Szczegóły

  • Typ: Luksusowy żaglowiec (pasażerski wycieczkowiec żaglowy)
  • Główny konstruktor: Zygmunt Choreń
  • Stocznia: Stocznia Gdańska / Merwede Shipyard
  • Lata budowy: 1989 – 2000
  • Wolna burta: 2,70 m
  • Numer IMO: 8712178
  • MMSI: 253202000
  • Sygnał rozpoznawczy: LXRC
  • Towarzystwo: Det Norske Veritas
  • Klasa: X 100A1+
royal-clipper-off-the-coast-from-rovinj-croatia

Foto: earth66.com – okolice Rovinj

Źródło: wikipedia.pl

zdjęcie główne-Darko Dragojević


Jeśli podobał Ci się ten artykuł, oceń go:
12345 (średnia ocena: 5,00)
Loading...

Podobne posty...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Polub nas na Facebooku