Po każdym szczęśliwie przepływanym sezonie nad Naszym ulubionym Adriatykiem, przychodzi czas kiedy musimy się zastanowić w jaki sposób będziemy przechowywać naszą motorówkę czy jacht oraz jakie czynności serwisowe należy wykonać, aby w kolejnym sezonie nasz sprzęt spisywał się równie bezawaryjnie. Sprawność i bezawaryjność naszej jednostki to rzecz niesłychanie ważna, daje nam poczucie bezpieczeństwa i pozwala wypuszczać się w nieco odleglejsze rejony bez obaw o nieprzewidywane problemy. Oczywiście na wodzie zawsze warto mieć jakieś koło ratunkowe, chociażby przysłowiowy „telefon do przyjaciela”.
W zasadzie rozważanie tego tematu sprowadza się do najważniejszej kwestii jaką jest: czy używam moją łódź tylko w Chorwacji? czy mam możliwość wykorzystania jej w Polsce?
W sytuacji, kiedy korzystamy z naszego sprzętu również w Polsce każdy indywidualnie musi przeanalizować ekonomiczne uzasadnienie transportu do kraju i z powrotem do Chorwacji.
Jeżeli pływamy tylko po Adriatyku, rozwiązanie które wydaje się dużo bardzie rozsądne to pozostawienie jednostki w Chorwacji.
Znajdziemy wiele miejsc, w których mamy taką możliwość. Najczęściej są to specjalnie do tego celu przygotowane suche mariny, które znajdziemy praktycznie w każdym większym mieście. Zostawiając sprzęt pływający w takim miejscu mamy zagwarantowany bezpieczny, najczęściej pod okiem kamer, postój naszej łodzi, dodatkowo mamy możliwość umycia jednostki oraz przepłukania silnika słodką wodą. Często takie firmy oferują również przeglądy posezonowe, w którym możemy liczyć na wymianę oleju w silniku oraz w spodzinie czy położenie nowej farby antyporostowej.
Generalnie bardzo ważną sprawą jest przepłukanie silnika słodką wodą. Należy pamiętać że pływając cały sezon w słonej wodzie, osprzęt silnika narażony jest na intensywne działanie soli, która nie wypłukana może spowodować mocną korozję. Należy również wymienić olej w spodzinie naszego silnika. Może się zdarzyć, że uszczelki w śrubach spustowych przepuszczą wodę i kiedy pozostawimy stary olej z ewentualna wodą na całą zimę, spowodujemy korozję przekładni.
W zasadzie cennik uzależniony jest od długości jednostki. Tak naj ogólniej mówiąc trzeba przyjąć przelicznik 1m = 100€, za zimowanie w okresie od Września do Maja. Oczywiście i w Chorwacji można się trochę potargować i najczęściej za motorówkę 4-5m płacimy ok. 250-300€.
Chorwacja od wielu lat posiada najbardziej rozbudowaną infrastrukturę żeglarską w Europie, wyposażoną w niezliczoną ilość mniejszych i większych portów, serwisów sprzętu wodnego i wszelakich rozwiązań które ułatwiają nam żeglarzom i motorowodniakom uprawianie tego niesamowitego sportu jakim jest żeglarstwo.
Artykuł napisany przez Rafał Majda, Rib4Rent
Chorwacja jesienią – idealne miejsca na urlop bez tłumów Jesień to czas w roku, kiedy…
Jak najlepiej dojechać do Chorwacji samochodem? Chorwacja to jedno z najchętniej wybieranych miejsc na wakacje…
Chorwacja samolotem – szybki sposób na wakacje lub city break Nie zawsze mamy czas, siłę…
Chorwacja od wielu lat zajmuje czołowe miejsce wśród najpopularniejszych kierunków żeglarskich. Zróżnicowane wybrzeże, tysiące wysp,…
Co zabrać ze sobą podróżując z kilkumiesięcznym dzieckiem? Jako mama dwójki dzieci, które od urodzenia…
Camping Park Soline w Biograd na Moru - Przewodnik po campingu, atrakcjach i wycieczkach Biograd…